Direksiyon hidrolik sistemi, aracın direksiyon hareketini kolaylaştırmak ve sürüş konforunu artırmak için kullanılan bir hidrolik sistemdir. Bu sistem, hidrolik sıvı basıncını kullanarak direksiyonun dönme hareketini yönlendirir. Hidrolik direksiyon sistemi, genellikle hidrolik direksiyon pompası, hidrolik sıvı, hidrolik hortumlar ve bir dizi valf içerir.
İşleyiş şu adımları içerir:
- Direksiyon Pompası: Hidrolik direksiyon sisteminin ana bileşenlerinden biri, direksiyon pompasıdır. Bu pompa, motor tarafından tahrik edilir ve hidrolik sıvıyı oluşturur.
- Hidrolik Sıvı: Direksiyon pompası tarafından oluşturulan hidrolik sıvı, bir döngü içinde dolaşır. Bu sıvı genellikle özel bir direksiyon sıvısıdır ve bir hidrolik direksiyon sistemi tarafından gereksinimleri karşılamak üzere tasarlanmıştır.
- Hidrolik Hortumlar: Hidrolik sıvı, hidrolik direksiyon pompasından çıkarak hidrolik hortumlar aracılığıyla direksiyon dişlisine veya kutusuna yönlendirilir.
- Direksiyon Dişlisi veya Kutusu: Hidrolik sıvı, direksiyon dişlisi veya kutusu adı verilen bir mekanizmaya iletildiğinde, bu mekanizma direksiyon hareketini yönlendirir.
- Valflar ve Kontrol Mekanizmaları: Hidrolik direksiyon sistemi, valflar ve kontrol mekanizmaları aracılığıyla hidrolik sıvının basınçlı olarak yönlendirilmesini sağlar. Bu sayede direksiyon hareketi daha hafif ve kontrol edilebilir hale gelir.
- Geri Dönüş: Direksiyon döndüğünde, hidrolik sıvı geri dönerek direksiyon pompasına geri gönderilir ve döngü tekrarlanır.
Hidrolik direksiyon sistemi, özellikle düşük hızlarda veya park etme gibi durumlarda sürüşü daha kolay hale getirir. Hidrolik sıvı, direksiyon sisteminin bileşenlerini yağlamak ve soğutmak için de kullanılır.
Modern otomobillerde, hidrolik direksiyon sistemlerinin yerini elektrik destekli direksiyon sistemleri (EPS) almış olabilir. Elektrik destekli sistemlerde, hidrolik sıvı yerine bir elektrik motoru kullanılarak direksiyonun desteklenmesi sağlanır. Bu sistemler genellikle daha enerji verimli ve çevre dostudur.